De toekomst van robots in de retail

Sat Apr 20 2024

04 20

De toekomst van robots in de retail

11/04/2022

Door Ad Spijkers

ABB Robotics toont bij Selfridges in Londen de toekomst van de detailhandel met behulp van uit zee teruggewonnen kunststof.


     

De toekomst van de detailhandel wordt benadrukt door een 3D-print demonstratie met een ABB robot in Selfridges, een van de bekendste warenhuizen van Londen aan Oxford Street. Gedurende de maand april zal de demonstratie te zien zijn in een etalage, waarbij het winkelend publiek een ABB robot een verscheidenheid aan gepersonaliseerde designerobjecten kan zien 3D printen. De voorwerpen worden gemaakt van Parley Ocean Plastic; het bestaat uit kunststofafval dat is opgevist uit zee en verzameld via Parley's Global Cleanup-netwerk.

De 3D-printdemonstratie maakt deel uit van Selfridges’ supermarkt-concept, dat consumenten uitdaagt na te denken over hoe de goederen die ze kopen worden geproduceerd en de impact van deze productie op het milieu.

Drie partijen

De applicatie is ontwikkeld in samenwerking met de milieuorganisatie en het wereldwijde netwerk van Parley for the Oceans en het designmerk Nagami. De demonstratie maakt gebruik van ABB's simulatiesoftware RobotStudio en een IRB 6700 robot. De robot werkt samen met een Nagami kunststofextruder en print de objecten.

Klanten kunnen producten op een scherm selecteren en ter plaatse op bestelling laten maken. De applicatie kan een verscheidenheid aan bedrukte meubels, huishoudelijke artikelen en andere objecten uit Parley Ocean Plastic printen.

Door de samenwerking tussen de drie partijen wordt het mogelijk om overal ter wereld on demand te printen om een probleem om te zetten in een oplossing. Behalve het potentieel voor het verminderen van afval door direct in winkellocaties zoals Selfridges te printen, willen de partners technologie gebruiken om lokale gemeenschappen over de hele wereld sterker te maken. Ze willen hen de tools te geven om lokale vervuiling door kunststof om te zetten in zakelijke kansen en nuttige objecten.

Behalve dat de demonstratie van het belang van eco-innovatie onderstreept, zal ze ook helpen om het potentieel van robotautomatisering te benadrukken om retailers te helpen klanten naar hun winkels te trekken. Robots worden al gebruikt in voorraad- en levermanagement en in-store services. Onderzoeksbureau Coherent Market Insights schat een groei van 30% in het gebruik van robots in de detailhandel tegen 2028.

Robot in de winkel

Nog een voorbeeld is de robotdemo van ABB in de winkel van de Duitse moderetailer Solebox in Berlijn. Klanten kunnen hier schoenen uitkiezen met behulp van een scherm. Als de schoen niet past of de klant iets anders wil proberen, pakt de robot hem uit de lade en legt hem terug op de plank.

In China kunnen klanten met een winkelkiosk die is ontwikkeld door Huawei in samenwerking met ABB, een reeks apparaten verzamelen, waaronder smartphones en tablets. De kiosk is ontworpen om op hoofdstraatlocaties te worden geplaatst. De applicatie gebruikt het FlexBuffer-systeem van ABB om apparaten te selecteren die online zijn besteld of ter plaatse zijn gekocht. Eenmaal geselecteerd, worden de producten in een afhaallade geplaatst en kan de klant ze meenemen.

Nieuw segment

Door robots te gebruiken om micro-fulfilment-activiteiten in de winkel uit te voeren, kan personeel worden vrijgemaakt voor rollen die met mensen te maken hebben. Ze kunnen zich meer concentreren op het bieden van een betere service aan klanten.

Dit nieuwe klantensegment verbreedt ABB's portfolio als onderdeel van een bredere strategie om de uitbreiding naar nieuwe en snelgroeiende segmenten, waaronder logistiek, gezondheidszorg en bouw, te versnellen.

Foto: ABB