Volgende generatie beveiligingsrobot

Wed Dec 11 2024

12 11

Volgende generatie beveiligingsrobot

01/11/2024

Door Ad Spijkers

De autonome mobiele robot moet het werk in de beveiligingsbranche vergemakkelijken en ondersteunen.


     

Robotic Assistance Devices (RAD) in Ferndale (aan de noordrand van Detroit) heeft de kernspecificaties voor zijn volgende generatie mobiele beveiligingsrobot, Roameo Generation 4 (Gen 4) bekendgemaakt. De mobiele robot staat gepland voor demonstraties bij klanten vanaf maart 2025. Het gaat om een veelzijdige mobiele beveiligings- en conciƫrgerobot de beveiligings- en facility managementindustrie. De robot heeft verbeterde mogelijkheden, AI-integratie en veeloperationele mogelijkheden.

Nieuwe generatie

De markt voor een robot als Roameo blijft volgens RAD nog steeds onaangeroerd. Op basis van zijn ervaring in deze sector is de fabrikant ervan overtuigd dat het toch een aanzienlijk markt is. Het bedrijf heeft inzichten verkregen uit de implementaties van Roameo 1.x en 2.x en van het werk dat is voltooid voor de nog niet uitgebrachte versie 3.x. De ervaring diende als basis voor de levering van robuuste, betrouwbare en capabele autonome mobiele beveiligingsoplossingen.

Met Roameo Gen 4 heeft het bedrijf het platformontwerp aanzienlijk verbeterd, rekening houdend met de ervaring en kennis die is opgedaan. Het nieuwe ontwerp omvat robuuste, volledig autonome navigatie en opladen; andere navigatiefuncties worden de komende maanden aangekondigd.

Groot en robuust

Het ontwikkelen van een autonoom mobiel robotapparaat dat voldoet aan de strenge eisen van beveiligingsscenario's is geen gemakkelijke taak. Roameo Gen 4 beschikt over een robuustere softwarearchitectuur die is gericht op het leveren van prestaties, betrouwbaarheid en kostenbesparingen. De nieuwe robot is ontworpen om het dure, alledaagse en vaak gevaarlijke werk te ondersteunen dat wordt uitgevoerd door beveiligers die in buitenruimtes patrouilleren.

De Roameo Gen 4 is 2065 mm hoog, 1660 mm breed en 2550 mm lang. Hij valt dus nog beter op dan de menselijke beveiliger in een golfkar die nu vaak in buitenterreinen opereert. Deze bewuste ontwerpkeuze zorgt ervoor dat de robot zichtbaar blijft, ook in gebieden met veel verkeer. Het formaat zorgt voor een duidelijk zicht op voertuigen en mensen voor zowel geavanceerde detectie en betrokkenheid van persoon/voertuig als een hoge zichtbaarheid om ongelukken te voorkomen en de verkeersveiligheid te bevorderen.

Met een gemiddeld gewicht van 730 kg en tot 16 uur continue bedrijfstijd zal de nieuweling oudere oplossingen overtreffen. De bodemvrijheid bedraagt maximaal 24 cm. Het voertuig heeft vierwielaandrijving en een klimvermogen van maximaal 20%. Het is voorzien met 215/45R17 wielen en banden, waardoor de overgang naar sneeuwbanden en/of modderterreinbanden snel en goedkoop is. Het navigatiesysteem heeft inmiddels meer dan 2000 uur aan ervaring in veldinzet en de aandrijflijn heeft nog meer tijd in veldtesten doorgebracht.

Veiligheid

RAD heeft de robot ontwikkeld om de standaard te zetten op het gebied van veiligheid voor onbemande, op wielen rijdende beveiligingspatrouille- en betrokkenheidsrobots. Met behulp van lidar, radar, visuele en ultrasone sensoren wordt het vermogen om obstakels te vermijden verder verbeterd. Dit komt mede door zijn navigatiemogelijkheden, die voorspellende reisroutes voor voertuigen en voetgangers omvatten. De veiligheid wordt verder verbeterd met bumpersensoren aan de voor- en achterkant van het voertuig. De Roameo Gen 4 is verder voorzien van noodstopknoppen aan beide kanten.

Foto: Robot Assistance Devices