Robot ontlast verplegend personeel

Fri Mar 29 2024

03 29

Robot ontlast verplegend personeel

14/09/2022

Door Ad Spijkers

Verplegend personeel heeft slechts in 15% van de werktijd de mogelijkheid om rechtstreeks voor patiënten te zorgen. Dat kan efficiënter door de inzet van servicerobots.


     

Welke mogelijkheden bieden robotsystemen om hooggekwalificeerd verplegend personeel in ziekenhuizen te ontlasten van niet-gespecialiseerde diensten? Dit wordt onderzocht door de leerstoel Verplegingswetenschappen van de Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt en de LMU Klinikum München. Het gebruik van een verpleegrobot wordt getest op de afdeling nucleaire geneeskunde van het ziekenhuis.

Het samenwerkingsproject is getiteld REsPonSe (Robotersystem zur Entlastung des Pflegedienstes von Servicetätigkeiten). Aan het gezamenlijk onderzoeksproject wordt ook deelgenomen door Cliniserve en Robotise.

Te weinig tijd

Uit verschillende studies blijkt dat verplegend personeel slechts in 15% van de werktijd de mogelijkheid heeft om rechtstreeks voor patiënten te zorgen. In plaats daarvan gaat veel tijd verloren aan lopen (2%) en andere niet-verpleegkundige activiteiten (25%). Het meeste lopen komt voort uit spontane en vaak ongedifferentieerde verzoeken van patiënten. Toch spelen met name verpleegkundigen een sleutelrol bij de verzorging van patiënten en de coördinatie van zeer complexe maatregelen.

Bij conventionele belsystemen verneemt het verplegend personeel alleen door te vragen wat de zorgen van de patiënten zijn. Er zijn al softwareoplossingen beschikbaar waarmee mensen vanaf hun bed via een smartphone-app hun wensen en behoeften kunnen aangeven - naast de noodknop die nog steeds beschikbaar is.

Het huidige project in het LMU-ziekenhuis gaat een stap verder door een dergelijk systeem te koppelen aan een servicerobot. De smartphone-app Cliniserve vergemakkelijkt de communicatie tussen patiënten en afdelingspersoneel. Via de app kunnen eenvoudige serviceverzoeken rechtstreeks vanuit het bed naar Jeeves, de robot van Robotise, worden gestuurd. Hetzelfde model rolt al door hotels en brengt gasten drankjes of de vergeten tube tandpasta naar hun kamer nadat zij telefonisch een bestelling hebben geplaatst. De goederen bevinden zich in verschillende laden van de robot.

App en robot

Het gebruik van de app en de robot is bijzonder geschikt voor afdeling nucleaire geneeskunde van de LMU Klinikum München. Hier krijgen de patiënten radioactieve geneesmiddelen toegediend, zodat persoonlijk contact gedurende maximaal 48 uur tot een minimum moet worden beperkt. Met behulp van de communicatie-app kunnen zij hun behoeften specifiek naar het zaalpersoneel of de servicerobot sturen zonder dat een verpleegkundige op de kamer hoeft te vragen.

Eenvoudige dienstverzoeken, zoals de levering van water, worden zelfstandig behandeld door de dienstrobot. Deze levert de bestelling af aan de kamerdeur en verwittigt de patiënten via de communicatie-app. De combinatie van nieuwe technologieën en robotica is een nuttige ondersteuning voor de afdeling in tijden van tekort aan verplegend personeel. Het geeft hen de mogelijkheid om zich te richten op verpleegkundige activiteiten.

Bovendien kan het verplegend personeel de app gebruiken om zichzelf te herinneren aan bepaalde taken, of deze zelfs doorsturen naar ander verplegend, of dienstverlenend personeel. Via een chatfunctie kunnen patiënten hun verzoeken aangeven en kan het verplegend personeel direct reageren.

Resultaten

Sinds de proef drie maanden geleden begon, zijn meer dan 300 taken uitgevoerd. Met betrekking tot de acceptatie en de effecten op de verpleging is als tussenresultaat van de lopende proeven aangetoond dat de patiënten het op prijs stellen dat de twee technologieën het verplegend personeel ontlasten.

Een robot kan persoonlijk contact echter niet vervangen. De geïnterviewde verpleegkundigen benadrukten ook dat de kern van professionele verpleging blijft bestaan uit menselijk contact met de zorgbehoevende - ook al kunnen bepaalde dienstverlenende activiteiten worden vervangen door robotica. In het algemeen moeten deze volgens de geïnterviewden worden aangepast aan de respectieve verpleegkundige setting en de vereisten daarvan. Aan het einde van de testfase zullen de onderzoekers van het ziekenhuis ook de feitelijke vermindering van de loopafstanden van het verplegend personeel inventariseren.

Foto: Jasper Block/Robotise