Kuka richt zich sterker op het MKB

Fri Mar 29 2024

03 29

Kuka richt zich sterker op het MKB

31/05/2023

Door Ad Spijkers

Automatisering moet het tekort aan geschoolde arbeidskrachten tegengaan.


     

Gebrek aan geschoolde arbeidskrachten, moeilijke leveringsvoorwaarden en hoge energiekosten: het MKB staat voor grote uitdagingen. Volgens een wereldwijd onderzoek van de Manpower Group zei 75% van alle ondernemers moeite te hebben met het invullen van vacatures. De inzet van industriële robots kan uitkomst bieden.

Ook Kuka constateert dat het steeds moeilijker wordt om werknemers te vinden, vooral voor fysiek veeleisende en tegelijkertijd eentonige taken. Het verloop van geschoolde werknemers is hoog bij dit soort taken. De robotfabrikant uit Augsburg richt zich daarom steeds meer op kleine en middelgrote bedrijven met op maat gemaakte producten en oplossingen. Maar het bedrijf constateert een lange periode van terughoudendheid. Veel ondernemers zijn tot nu toe teruggeschrokken voor het gebruik van robots. Automatisering is te complex, te duur en er is te veel scepsis in hun bedrijf.

Talent aantrekken

Dit beeld is echter aan het veranderen. Steeds meer kleine bedrijven zien de kansen die liggen in het automatiseren van taken. Zo wist een verzinkerij met 65 medewerkers uit het Zwarte Woud de reserves binnen de eigen gelederen te verminderen door een compacte robotlascel aan te schaffen, lange transportafstanden te besparen en zelfs nieuwe klanten te winnen. Vergelijkbare voorbeelden zijn te vinden bij een familiebedrijf dat zijn productiviteit wist te verhogen. Bij Fiedler,een kleine brouwerij in het Ertsgebergte stapelt een robot van Kuka de zware bierkratten (foto).

In tijden van een tekort aan geschoolde arbeidskrachten is de zorg van werknemers in de productie om vervangen te worden door een robot, wat vroeger gangbaar was, nauwelijks meer aan de orde. Kuka krijgt feedback van klanten dat velen graag taken overdragen die hun rug, polsen of zenuwen belasten. Robots worden gebruikt voor palletiseren, laden en lossen van machines, kwaliteitscontrole of lassen – ook steeds meer buiten de al sterk geautomatiseerde auto-industrie.

Een robot wordt snel opgepikt en kan bestaande teams goed aanvullen. Veel gebruikers geven robots zelfs namen. Veel klanten geven Kuka als feedback dat ze na de automatisering interessantere taken aan hun medewerkers konden toewijzen. Een ander effect is ook, dat een bedrijf dat gebruik maakt van robots aantrekkelijker is voor sollicitanten. Tot slot laat het management zien dat het zich positioneert voor de toekomst en investeert in nieuwe technologieën en daarmee in innovatie.

Rekenvoorbeeld

Een typische oplossing, waarbij een robot van KUKA het laswerk doet, kost ongeveer 110.000 euro. Inbegrepen in de prijs zijn een projectspecifiek armatuur voor het lassen, de lastechniek van een fabrikant van lasapparatuur, programmering van de robot, inbedrijfstelling ter plaatse bij de eindklant en training van zijn medewerkers. De kosten voor een werknemer die anders deze taak op zich zou nemen, bedragen ongeveer 40.000 euro per jaar. Aangezien automatisering vaak in tweeploegendienst draait, moet men rekening houden met personeelskosten van 80.000 euro. De in de branche gebruikelijke ROI-calculators (return on investment) rekenen potentiële gebruikers vervolgens voor, dat de investering in een robotoplossing zichzelf na ongeveer 17 maanden heeft terugverdiend.

Foto: Kuka